8-WEEKSE
MINDFULNESS TRAINING
ROOSENDAAL

 

MINDER STRESS,
MEER RUST FOCUS EN ENERGIE

Start groepstraining: 10 september ’19

 

MINDFULNESS TRAINING
ROOSENDAAL

MINDER STRESS,
MEER RUST FOCUS EN ENERGIE

Start groepstraining:
10 september ’19

Ervaar je veel druk of onrust in je leven? Ren je jezelf regelmatig voorbij? Heb je last van stress gerelateerde klachten? Maakt je piekerhoofd overuren? Ben je vaak moe? Heb je moeite om je te ontspannen, te focussen en van het leven te genieten? En voel je dat het tijd is voor verandering? Doe dan mee met de mindfulness training in Roosendaal.

MINDFULNESS

WAT IS MINDFULNESS?

Letterlijk betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtstraining’. Het is het vermogen om je aandacht bewust te richten op het hier en nu, zonder daar een oordeel over te vellen en zonder het te willen veranderen.
En dat is nog niet zo makkelijk!

 Onze gedachten hebben de neiging uitstapjes te maken naar het verleden en de toekomst. We piekeren over situaties die er zijn geweest en over gebeurtenissen die nog gaan komen. Voordat we het weten zitten we vast in onze eigen (negatieve) gedachtespiraal en doen we dingen steeds op dezelfde manier zonder dat dit tot iets leidt.

 Mindfulness maakt je bewust van je automatische patronen in denken, voelen en handelen. Je leert dit door bewust je aandacht te richten op wat er in het hier en nu gebeurt. Hierdoor ben je in staat om je destructieve automatismen te doorbreken en zo op een nieuwe, meer vervullende, manier richting te geven aan je leven.

RESULTATEN

WAT KAN MINDFULNESS JE OPLEVEREN?

✓ Je kunt beter omgaan met stressvolle situaties

✓ Je leert beter voor jezelf te zorgen door je eigen grenzen in lijf en geest aan te voelen

✓ Je herkent ineffectieve denk- en gedragspatronen

✓ Je kunt bewuster keuzes maken

✓ Je ervaart meer innerlijke rust

✓ Je kunt je beter ontspannen

✓ Je hebt meer focus en concentratie

✓ Je hebt meer energie

✓ Je kunt beter omgaan met sombere gevoelens

✓ Je geniet meer van het moment

✓ Je piekert minder

✓ Je kunt beter omgaan met lichamelijke klachten

✓ Je staat meer in verbinding met jezelf en de wereld om je heen

DE TRAINING

HOE ZIET DE MINDFULNESS TRAINING ERUIT?

De 8-weekse Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) training is een wetenschappelijk bewezen aanpak om effectiever met uitdagingen in je leven om te gaan. Niet zweverig, maar praktische training waarbij oefenen centraal staat. Je kunt mindfulness namelijk alleen leren door te doen.

In de training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen. Hierbij kan je denken aan bewegingsoefeningen en zit- en ligmeditaties. Daarnaast ga je aan de hand van inzichtsoefeningen na op welke manier jij stress opbouwt, wat jouw ‘ingesleten’ patronen zijn en hoe je deze kan doorbreken.

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur waarin we met een kleine groep van maximaal 12 personen bij elkaar komen. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we het thema van de week, is er ruimte om te oefenen, ervaringen met elkaar te bespreken en van elkaar te leren.

Onderdeel van de training is om thuis elke dag ongeveer 30 tot 40 minuten te oefenen. Het doorbreken van oude patronen en het aanleren van nieuw gedrag kost immers tijd en inspanning. Houd hier dan ook rekening mee in je planning. Door de geleidelijke opbouw van de training leg je een mooie basis om mindfulness het toe te passen in je leven.

PRAKTISCH, PERSOONLIJK EN WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN

//WEEKTHEMA’S

DOELGROEP

WANNEER KAN EEN MINDFULNESS TRAINING JE HELPEN EN WANNEER NIET?

Mindfulness is er voor iedereen die:

 met minder stress wil leven en werken
 last heeft van angst-, stress- en burn-outklachten
 zichzelf beter wil leren kennen
 de kwaliteit van zijn of haar leven wil verbeteren
 minder wil piekeren
 om wil leren gaan met moeilijke gedachten en gevoelens
 behoefte heeft aan meer rust
 te kampen heeft met vermoeidheid/slapeloosheid
 wil leren omgaan met chronische lichamelijke klachten
 bewuster in het leven wil staan

 

Je kunt beter niet meedoen aan de mindfulnesstraining als:

Χ je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding of overlijden. Je kunt dan beter even wachten met het starten van een training.
Χ als je last hebt van ernstige psychische klachten.

 

PRACTISCHE INFORMATIE

ALLES WAT JE WILT WETEN OVER DATA, TIJDEN, LOCATIE & KOSTEN

//INVESTERING

Prijzen zijn inclusief BTW. Voor ondernemers of bedrijven zijn de prijzen exclusief BTW

//INTAKEGESPREK

Om je zo goed mogelijk te kunnen begeleiden heb ik voorafgaand aan de training graag (telefonisch) een intakegesprek met je. Tijdens dit gesprek bespreken we of de training bij je past, wat je wensen en behoeften zijn en je kunt me al je vragen stellen. Pas na het gesprek beslis je definitief of je mee wilt doen met de training.

WORKSHOP MINDFULNESS

Weet je nog niet zeker of mindfulness iets voor je is en wil je ermee kennismaken?
Dan is de mindfulness workshop helemaal voor jou!

Tijdens de workshop leer je wat mindfulness is en wat het voor jou kan betekenen. We doen verschillende oefeningen zodat je het direct zelf gaat ervaren. Daarnaast krijg je praktische tips hoe je meer mindfulness in je leven kan brengen en krijg je als cadeautje twee ingesproken meditaties, zodat je thuis verder kan oefenen.

DATUM: vrijdag 23 augustus 2019
TIJD: 19.00-20.30 uur
LOCATIE: Ettingstraat 14a, Roosendaal
DEELNAME: 12,50

TESTEMONIALS

ERVARINGEN VAN DEELNEMERS

Elke week weer, had ik zin om deel te nemen aan de training. Het was fijn dat je tijdens de bijeenkomsten werd vrijgelaten om al dan niet je persoonlijke ervaring te delen. Nienke weet je op je gemak te stellen, geeft veel persoonlijke aandacht en zorgt voor een prettige sfeer. Het grootste inzicht dat ik heb opgedaan is dat niet de situatie maar mijn gedachten over een situatie zorgen dat ik stress ervaar. Dit inzicht helpt mij om beter om te gaan met situaties/momenten van angst en stress. Marieke Wouters, 34 jaar

Meer leven in dit moment en ervaren dat ik er mag zijn, dat is wat de mindfulness training mij heeft geleerd. Daar waar ik eerder maar bleef doorgaan in de doe-stand, neem ik nu meer tijd voor mezelf en besteed ik bewust aandacht aan mijn gedachten en gevoelens. Tijdens de training heb ik ter verdieping, drie coachsessies bij Nienke gevolgd. Het was waardevol om 1-op-1 in te kunnen zoemen op mijn persoonlijke situatie, waardoor ik nog meer uit de training kon halen. Nienke geeft veel persoonlijke aandacht, neemt onzekerheid weg en weet wie je bent. Ze ‘ziet’ je. Mariëlle, 55 jaar

Ik heb geleerd dat tijd vrijmaken voor mijzelf erg belangrijk is. Nu wist ik dit natuurlijk al, maar de training heeft ervoor gezorgd dat ik dit ook daadwerkelijk ben gaan doen. Hoe drukker ik het heb, hoe belangrijker het is om in het nu te leven, uit mijn hoofd te komen, te genieten van kleine dingen en accepteren wat is. Door de training ervaar ik meer rust en het is prettig om te merken hoe makkelijk het te integreren is in mijn leven.

Suzanne van Wezel, 35 jaar

VEELGESTELDE VRAGEN

ALLE VRAGEN EN ANTWOORDEN OVER HET VOLGEN VAN EEN MINDFULNESSTRAINING

Is mindfulness zweverig?

Ten onrechte wordt mindfulness vaak gezien als een zweverige geitenwollensokken bezigheid. Zittend op een kussentje proberend om in een bepaalde zen-achtige toestand te komen of in contact te komen met een hogere waarheid met behulp van wierook, mantra’s en gebedskralen. Maar niets is minder waar! Mindfulness is juist heel erg down-to-earth.

Ten eerste gaat het de werkelijkheid niet uit de weg, maar gaat deze juist aan. Te vaak zitten we met ons hoofd in het verleden of de toekomst. Mindfulness leert om het volledig toelaten wat je denkt, voelt, ervaart of dit nu leuk is of niet. Hierdoor kom je meer in het hier en nu en loop je jezelf niet zo snel meer voorbij.

Ten tweede heeft mindfulness niets te maken met wierook, mantra’s of gebedskralen. Je hoeft er zelfs niet eens voor op een kussentje te zitten. Je kunt het prima op een stoel beoefenen. Niets zweverigs aan dus!

Kan ik een les inhalen als ik een keer niet kan?

Helaas is het niet mogelijk om een les een andere keer in te halen. Mocht je een keer niet kunnen dan praat ik je telefonisch bij of stuur ik je een mailtje. Zo ben je op de hoogte van wat we tijdens de les hebben gedaan en het huiswerk.

Mocht je nu al weten dat je meer dan twee lessen moet missen, dan is het aan te raden de mindfulness training op een ander moment te volgen. Ook kan je kiezen voor een individuele training. We plannen de lessen dan in op een voor jou gewenste dag en tijd.

Moet ik iets speciaals aantrekken of meenemen naar de mindfulnesstraining?

Draag vooral kleding waarin jij je comfortabel voelt en waar je prettig in kan zitten of liggen tijdens de meditaties. Daarnaast kun je ervoor kiezen verschillende laagjes aan te doen. Zo kan je bijvoorbeeld een vest uitdoen als je het warm krijgt, of deze weer aantrekken als je het koud hebt. Als je last hebt van koude voeten is het aan te raden een extra paar sokken mee te nemen. Bij binnenkomst kan je je jas, schoenen en waardevolle spullen gratis opbergen in een kluisje in de hal.

Tijdens de training zijn alle materialen aanwezig. Je hoeft dus niets speciaals mee te nemen.

Ik heb een lichamelijke beperking. Kan ik deelnemen aan de mindfulnesstraining?

Ja. Mindfulness oefeningen kun je liggend, zittend of staand uitvoeren. Voor iedere beperking is het mogelijk om aangepaste oefeningen te doen. Mocht je een lichamelijke beperking hebben en even met mij willen overleggen, neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Wat past beter bij mij: een mindfulnesstraining of coaching?

Je kan bij mij kiezen voor een mindfulnesstraining, een persoonlijk coachtraject of een combinatie van beide. Wat het beste bij jou past ligt helemaal aan jouw persoonlijke situatie. Mocht je twijfelen maak dan gerust een afspraak met me voor een gratis vrijblijvend kennismakingsgesprek. We kunnen dan samen onderzoeken wat het beste bij je past.

Moet ik tijdens de mindfulnesstraining dingen over mijn persoonlijke leven met de groep delen?

Nee. Je deelt in de groep net zoveel als je zelf wilt delen. De mindfulnesstraining is geen praat- of therapiegroep. We gaan tijdens de bijeenkomsten dan ook niet in op persoonlijke problematiek. Het is een training gericht op het trainen van je aandacht. Het gaat om het bewust aandacht geven aan wat er zich in je afspeelt, terwijl het gebeurt, van moment tot moment. De groepsgesprekken gaan dan ook vooral over de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de verschillende oefeningen. Mocht je tegen persoonlijke problemen aanlopen, dan kan je mij na de training altijd aanspreken of de training combineren met individuele coaching.

Ik heb mij aangemeld voor de training, hoe gaat het nu verder?

Na het aanmelden voor de training via het aanmeldformulier neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor het plannen van een (telefonisch) intakegesprek.Tijdens dit gesprek bespreken we of de training bij je past, wat je wensen en behoeften zijn en je kunt me al je vragen stellen. Pas na het gesprek beslis je definitief of je mee wilt doen met de training.

Als ik mij aanmeld via het aanmeldformulier, ben ik dan ook automatisch deelnemer aan de training?

Nee. Voordat je definitief deel kan nemen aan de training plannen we eerst een (telefonisch) intakegesprek. Uit dit gesprek kan blijken dat je verwachtingen en behoeften niet overeenkomen met de training of dat het voor jou niet het juiste moment is om de training te volgen. Daarnaast kan het ook zo zijn dat de training waarvoor je je aanmeldt vol zit (al zal dit ook aangegeven staan op de website). Tot slot is je deelname pas definitief na het ontvangen van jouw betaling voor de training.

Hoe gaat het met de betaling?

Mocht je na het intakegesprek besluiten deel te nemen aan de training dan ontvang je van mij een factuur. Pas na het ontvangen van de betaling kan je definitief deelnemen aan de training.

Mocht de vergoeding voor de training een belemmering vormen om deel te kunnen nemen, dan is gespreide betaling altijd mogelijk.

Tip! Vraag bij je werkgever na of deze bereid is de kosten van een mindfulnesstraining te betalen. Bijna alle werkgevers hebben opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar.

Kan ik deelnemen aan de duo-mindfulnesstraining zonder dat ik een maatje heb?

Wil je graag de duo-mindfulnesstraining volgen maar je hebt nog geen maatje? Geen probleem! Regelmatig krijg ik aanvragen van anderen die ook op zoek zijn naar een maatje. Neem contact met mij op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

STAAT JE VRAAG ER NIET BIJ? NEEM DAN GERUST CONTACT MET MIJ OP.