6x tips voor mindful wandelen (ultieme ontspanning!)

jan 30, 2021 | Mindfulness

Rennen, vliegen, duiken, presteren, een leuk mens zijn… We moeten soms zo veel. Van onze omgeving, de maatschappij, maar ook van onszelf. Het resultaat? Stress. Guess what, ook dáár bestaat al lang en breed een remedie tegen: mindful wandelen. De laatste jaren is deze manier van tot rust komen bijzonder populair. Ik leg je uit wat het is en geef je 6 praktische tips waarmee jij binnenkort helemaal relaxed over straat flaneert.

Wat is mindful wandelen?

Mindful wandelen is de perfecte combinatie van mindfulness, me-time en toch iets dóén. Zeker als het grovere geschut, zoals mediteren, je nog weinig bewustzijn brengt, kan zo’n mindful wandeling een fijn begin zijn. Het doel van mindful wandelen is je bewust zijn van jezelf en van je omgeving. Je bent in het hier en nu. Niet met je hoofd bij je to-dolijst, niet ondertussen aan het bellen, niet per se onderweg naar iets. Gewoon even hier. Mindful wandelen is bewuster en langzamer leven. 

En waarom is dat zo goed voor je?

Langzamer leven heeft als grote voordeel dat je leven langer lijkt te duren. Hoera! Nee, zonder dollen: door je bewuster te zijn van je omgeving en jezelf, verdwijnen gedachten even naar de achtergrond. Niet door snelle afleiding te zoeken op Netflix of door te scrollen op Instagram, maar door bewust te wandelen dus. Zie zo’n ontspannen wandeling daarom als me-time en een stukje zelfzorg. Tel daar ook nog eens de voordelen van wandelen bij op (meer energie en geluksgevoelens, betere concentratie en frisse creativiteit) en je begrijpt meteen waarom het zo’n populaire manier van tot rust komen is. Maar hoe doe je dat nou, je hoofd uit en je gevoel aan? Deze 6 tips en oefeningen helpen je op weg. 

6 x tips voor mindful wandelen

 

1. Ga voor een fijne omgeving

Dat is voor iedereen anders. Over het algemeen werkt het ‘t beste om even alleen tot rust te komen in een rustig gebied. Op een plek waar je weinig prikkels krijgt en dus al je concentratie op jezelf en de rustige omgeving kan richten. In de natuur. In de duinen, langs een paar mooie weilanden of in een bos. Of zoek naar rustige wijken in je dorp of stad. Voel jij je op je paasbest op de Kalverstraat rond kwart over vijf? Ook prima. Doen. mindfulness wandelen

2. Gebruik je zintuigen

De kern van mindful wandelen zit `m in bewustzijn. En daar kom je door je te richten op je zintuigen. Vraag jezelf tijdens het wandelen het volgende af:

  • Wat ruik ik?
  • Wat zie ik?
  • Wat hoor ik?
  • Wat voel ik?
  • Wat proef ik?

En leg dat vol details aan jezelf uit. Van de knisperende bladeren onder je schoenen tot het warme briesje door je haar. En van de geur van koeien even verderop tot het geluid van de wind door de bomen. Raak je de focus kwijt? Stop dan even en sta stil om deze vragen voor jezelf te beantwoorden. 

3. Wandel met een groep

Op verschillende plekken in Nederland kun je aansluiten bij een mindful wandelgroep, bijvoorbeeld deze mindful walk cursus van BuitenGewoon in Beweging. Tijdens zo’n cursus loop je samen met een groep onder begeleiding van een coach die je mindfulness- en ademhalingstechnieken leert. Of eh: richt zelf een mindful wandelgroep op! Ook leuk: ga op een mindfulness wandelvakantie. Niet alleen mind, maar ook een hele mouth ful, zo’n mindfulness wandelvakantie. Boek een vakantiehuisje op een fijne plek om even alleen tot rust te komen. Of neem een enthousiaste vriend(in) mee op sleeptouw. Verplicht jezelf niet iedere dag kílometers te stappen, maar doe gewoon wat goed voelt. Het is tenslotte nog steeds me-time.

 

mindful-walk-cursus

 

4. Zoek afleiding

Huh? Was dat niet juist het hele doel van mindful wandelen, afleiding ontwijken? Yes. Maar als je het lastig vindt om aan je drukke gedachten te ontsnappen, kan een beetje afleiding je juist helpen om meer in het moment te komen. Houd je handen in je zakken en voel aan je sleutelbos, telefoon, whatever je meesleept tijdens een mindful wandeling. Wat ook kan helpen: voor elke stap een ander woord of klank bedenken (mind, ful, mind, ful, mind…). Of herhaal in iedere bocht een affirmatie die jij fijn vindt. 

5. Let op je ademhaling

Let niet alleen op je omgeving, let ook op jezelf. Voel hoe je lichaam werkt. Dat doe je door te letten op je houding. Loop je recht en met je borst en blik vooruit? Focus daarnaast ook op je ademhaling. Adem rustig in en uit door je neus. Loop af en toe wat sneller en weer wat langzamer, zodat je voelt met welk tempo je ademhaling het meest stabiel is. 

6. Gebruik een mindfulness wandel-app 

… of een podcast. Installeer een fijne mindfulness app of download een paar afleveringen van een interessante podcast, plug je oortjes in en go! Nee, écht niet de laatste podcast van NRC om ondertussen toch nog wat nieuws te absorberen. Ga voor een begeleidende podcast of app die je bewust laat zijn van jezelf en je omgeving. Dat werkt niet alleen goed terwijl je down dog boven je yogamatje hangt, maar ook prima tijdens een ontspannen mindful wandeling. Aanraders zijn de Mindfulness coach app van VGZ, de meditatie-apps Headspace en MyLife, en de zelfzorgpodcast Mindful in Minutes.

mindful wandelen met een app

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je nog meer inspiratie opdoen? Hier vind je de beste meditatie-apps. 

Meer mindfulness?

Heeft het mindful wandelen een vuurtje aangewakkerd en wil je verder werken aan een gelukkig en bewust leven met minder stress en méér zelfzorg? Misschien is mijn coaching wat voor jou. Nope, geen geitenwollensokken peptalk. Gewoon lekker praktische oefeningen van iemand die eens echt goed naar je luistert. Nieuwsgierig? Boek hier een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek

OVER MIJ

nienke hers

Mijn naam is Nienke. Ik ben 36 jaar, samenwonend met Paul (44), moeder van een dochter genaamd Fem (4) en van zoon Tom (2). Met mijn bedrijf Tiny Tweaks begeleid ik mensen door middel van mindfulness en coaching naar meer rust, focus en richting in hun leven. 

VOLG TINY TWEAKS

online mindfulness training
online coaching

INSPIRATIE MAIL

workshop mindfulness

HIERNA LEZEN…