Mindful studeren: zo kom je relaxter je studietijd door (+3 tips!)

jun 13, 2021 | Mindfulness

Stress tijdens het studeren, je niet kunnen concentreren of het halen van onvoldoendes: het zijn herkenbare punten waar jij als student weleens mee te maken krijgt. Maar hoe fijn zou het zijn als je hier nou wat aan kan doen doormiddel van mindfulness? Juist, mindful studeren is een ding en ik leg je uit hoe jij vanaf nu veel relaxter je studietijd doorkomt.

 

 

Wat is mindfulness?

Maar eerst: wat is mindfulness precies? Mindfulness betekent letterlijk ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtstraining’. Het maakt je bewust van je automatische patronen in denken, voelen en handelen. Je wordt hierdoor minder snel in je gedachten meegesleurd. Door mindfulness leer je dus bewust je aandacht te richten op wat er in het hier en nu gebeurt. En laat dat met studeren nou heel handig zijn.

 

 

Waarom mindful studeren goed voor je is

Studeren wordt gezien als een van de leukste periodes uit je leven, maar het kan ook gepaard gaan met de nodige stress. Deze stress komt onder andere voort uit de prestatiedruk die studenten voelen. Bijna 70% van de studenten geeft aan vaak tot zeer vaak de druk te voelen om te presteren. Die prestatiedruk kan leiden tot psychische klachten, zoals stress, slapenloosheid en depressieve gevoelens. En dit is niet iets waar je op zit te wachten, toch?

 

Eerstejaars rechten student Pieternel van Ulsen (24) herkent zich wel in de druk om te moeten presteren. School gaat voor haar vaak gepaard met stress.

“Sinds ik ben begonnen met mijn hbo-studie merk ik dat ik vaak stress krijg van school. Ik ben meerdere keren geswitcht van studie, omdat mijn voorgaande studies mij toch niet goed bevielen. Het idee dat ik deze studie moet afmaken geeft extra druk met zich mee. Alle omstandigheden zorgen ervoor dat het mij soms te veel wordt. Ik zou willen dat ik mijzelf soms wat rustiger zou kunnen maken.”

 

 

5 x voordelen van mindful studeren

Het lijkt misschien of je op bepaalde punten geen invloed hebt. Jij hebt immers het leenstelsel niet ingevoerd of het bindend studieadvies bedacht. Maar mindfulness en meditatie kunnen jou wel degelijk helpen tijdens je studie. Ik leg je graag uit waarom:

 

1) Je bent minder snel afgeleid en beter gefocust

Mindfulness meditatie helpt je om te focussen. Zo kan het bijvoorbeeld helpen bij het lezen van een tekst. In plaats van dat je snel door een tekst heen scant, neem je de tekst nu echt goed in je op. Of misschien woon je wel met een aantal huisgenoten, die nou niet bepaald de stilste zijn in huis. Mindfulness zorgt ervoor dat jij je veel beter kan focussen.

 

2) Je leert beter met stress omgaan

Het trainen van je aandacht kan je helpen met het omgaan van stress. Wie wil dat nou niet? Je hoeft echt geen uren te mediteren om dit te laten werken. Zo helpt het al als je een paar keer in de week even 10 minuutjes voor jezelf neemt, waarbij je bijvoorbeeld helemaal focust op je ademhaling.

 

3) Het helpt bij nervositeit voor tentamens

Iedereen is wel eens zenuwachtig geweest voor een belangrijk tentamen en we weten hoe vervelend dat kan zijn. Het blijkt dat studenten die mediteren minder angst ervaren, dan studenten die niet mediteren. Nog een goede reden om te beginnen met mediteren dus.

 

4) Het verhoogt je zelfvertrouwen

Mindfulness kan studenten helpen om hun zelfvertrouwen te verbeteren. Als je een aantal tentamens niet haalt zorgt dat niet bepaald voor veel zelfvertrouwen. Door jezelf via sociale media te vergelijken met anderen kan je zelfvertrouwen nog meer dalen en dat is helemaal nergens voor nodig. Geef je zelfvertrouwen weer een boost door te mediteren.

 

5) Het helpt je om je aandacht te controleren

Ook al weet je dat je écht voor dat ene tentamen moet leren of nog even die opdracht moet afmaken, Netflix roept zo ongeveer naam. Bijna alles is leuker dan studeren als het moet. Het trainen van je aandacht kan ervoor zorgen dat je je aandacht beter onder controle hebt en Netflix nog even laat wachten.

 

mindful studeren tips

 

3 tips om beter te studeren

Nu denk je misschien: help! Het lijkt mij heel fijn om te beginnen met mediteren en mijn leven meer mindful in te richten, maar ik heb geen flauw idee hoe ik moet beginnen. Guess what? Met deze 3 tips help ik je in no time op weg.

 

1) Maak gebruik van begeleide meditaties

Je kunt je concentratie eenvoudig verhogen door dagelijks te mediteren. En nee, dit hoeven geen meditaties van een uur te zijn. Ook korte meditaties zorgen al voor een wezenlijk verschil en het is meteen een fijne studie-break. Hier vind je verschillende gratis geleide meditaties.

gratis meditaties om beter te studeren

 

Ook kan je gebruik maken van verschillende gratis apps. Vind je zo’n app nou te veel gedoe? Op Netflix staan nu ook een aantal afleveringen van Headspace over een ‘Guide to Meditation’ en een ‘Guide to Sleep’.

 

2) Start je studiesessie bewust

Richt voordat je start met studeren eerst een aantal minuten je aandacht op de fysieke sensaties die je voelt in je lichaam. Voel je hoe je voeten contact maken met de grond en je billen met de stoel? Wordt je dan bewust van je ademhaling en volg deze een aantal keer. Bepaal vervolgens hoe lang je wilt gaan studeren. Vergeet niet om tussendoor voldoende pauze te nemen. Mocht je tijdens het studeren worden afgeleid, merk op wat je heeft afgeleid en richt je aandacht vervolgens weer op je studie. Afgeleid raken hoort er nu eenmaal bij. Het gaat erom dat je leert op te merken wanneer je bent afgeleid en vervolgens je aandacht weer terug te brengen daar waar je mee bezig was.

 

3) Check dagelijks bij jezelf in

We hebben de neiging om tijdens het studeren maar door te blijven gaan. We vergeten pauze te houden waardoor je onszelf eigenlijk uitputten. Zet daarom een aantal keer per dag een wekker om even bij jezelf in te checken: Hoe gaat het nu met mij? Wat heb ik nodig? Hierdoor stap je even uit die rijdende trein en kan je je verbinden met jezelf.

 

 

Nog meer mindfulness

Als je meer wil leren over mindfulness kan je je aanmelden voor de gratis online introductieworkshop. Ben je nou net te laat met inschrijven? Niet getreurd! De workshop wordt maandelijks gegeven. Direct starten met de officiële 8-weekse mindfulness cursus. Hier lees je er alles over.  

 

 

OVER MIJ

nienke hers

Mijn naam is Nienke. Ik ben 36 jaar, samenwonend met Paul (44), moeder van een dochter genaamd Fem (4) en van zoon Tom (2). Met mijn bedrijf Tiny Tweaks begeleid ik mensen door middel van mindfulness en coaching naar meer rust, focus en richting in hun leven. 

VOLG TINY TWEAKS

online mindfulness training
online coaching

HIERNA LEZEN…