Mindfulness voor moeders: 4x tips om te ontspannen

jun 17, 2021 | Mindfulness

Moeders, I feel you: moeder zijn is prachtig en ook zó pittig. Wees eens eerlijk naar jezelf: geniet je er ook van? Gepieker, verantwoordelijkheid, slapeloosheid… Het gevoel dat je altijd ‘aan’ moet staan zorgt bij veel moeders van jonge kinderen voor een extra portie stress. Dat is heel logisch, maar zo hoeft het niet te gaan. Echt niet. Met mindfulness voor moeders leer je om te ontspannen en om meer te genieten van het moederschap.

 

Mindfulness voor moeders

‘Mindfulness voor moeders’, het bekt al lekker en de twee gaan ook nog eens heel goed samen. Moederschap (en ouderschap in het algemeen) kan ongelooflijk zwaar zijn. Heb je wel eens gehoord van de parentale burn-out? Ik kan me er alles bij voorstellen. Je probeert alle ballen in de lucht te houden: je moet een leuke partner, een sterke werknemer en een goede vriendin zijn. Als moeder komt daar nog een grote ‘moeten’ bij: je moet de állerbeste moeder zijn. Nou ja, dat vertel je jezelf.

 

Met mindfulness leer je om te ont-moeten. Je leert om beter aan te voelen hoe het met je gaat en wat je grenzen zijn. En nee: dat betekent niet dat je je kinderen met een pizza en de tablet voor de tv zet en zelf in bad gaat liggen (hoewel…). Mindful moederschap betekent dat je goed voor jezelf zorgt, minder stress hebt en ongestoorde aandacht aan je kinderen kan geven. En dat je daar ook écht van geniet. 

 

Tips om te ontspannen als moeder 

Deze 4 mindfulness tips om te ontspannen helpen je om relaxter om te gaan met de stress die moederschap met zich meebrengt.

 

1) In het hier er nu zijn

Met mindfulness leer je om in het hier en nu te zijn. Niet met je hoofd bij de toekomst of bij je werk, maar thuis met je kindje op schoot. In het hier en nu kun je meer genieten van die kleine dingen. Het focussen van je aandacht om ‘in het hier en nu’ te zijn, moet je trainen. Dat doe je bijvoorbeeld met een mindfulness cursus of verschillende losse oefeningen. Zo leer je om je grenzen beter te herkennen, om meer te ontspannen en om beter om te gaan met tegenslagen.

 

mindful moederschap tips om te ontspannen

 

Ook ik kwam in aanraking met mindfulness als kersverse moeder. Toen mijn dochter Fem zes maanden oud was, brak er iets in mij. Ik had zó veel gemist. Fysiek was ik wel bij haar, maar mentaal was ik altijd ergens anders. Op werk was ik alleen maar bezig met thuis, en eenmaal thuis was ik ook met mijn hoofd niet bij mijn dochter. Toen ik aan de slag ging met mindfulness, leerde ik om mijn aandacht bij haar te houden. Als ik Fem en haar broertje Tom nu voorlees voordat ze naar bed gaan, dan ben ik echt dáár. Als mijn gedachten dan toch afdwalen, kan ik mezelf weer rustig terugbrengen naar het moment. Want daar wil ik zijn. 

 

2) Laat perfectionisme los

De perfecte moeder zijn, willen we dat stiekem niet allemaal? Maar wanneer ben je de perfecte moeder? Ik zou zeggen: de moeder die goed voor zichzelf zorgt en haar kinderen liefdevolle aandacht geeft. Niet de moeder die gefixeerd is op versgestoomde bloemkoolhapjes en pompoenprutjes als ze eigenlijk doodop is. 

 

Ik was heel perfectionistisch en legde de lat hoog. In plaats van leven, was ik aan het overleven. Met mindfulness leerde ik om mijn perfectionisme los te laten. Daar werd mijn leven een heel stuk leuker van. Op Olvarit en een relaxte moeder groeien ze óók goed, zo bewijst mijn zoontje 😉 

 

Wil je meer weten over het loslaten van perfectionisme? Lees dan dit blog waarin ik uitleg hoe je dat doet!

 

3) Kom los van de situatie

It’s a rough ride, kinderen opvoeden. Je jankt, wordt boos en ja, je schreeuwt vast ook wel eens tegen ze. Moeheid en stress zorgen ervoor dat je niet altijd even helder denkt. Probeer daarom eerst afstand te nemen van de situatie. Dat kun je letterlijk doen door even weg te lopen als dat kan. Maar ook in de war zone zelf, door je te focussen op je ademhaling. Zo kom je even uit je hoofd en de situatie. Op die manier verminder je de stressreactie en kun je koeler handelen. Dat hoeft niet lang te duren: een paar keer bewust diep in- en uitademen maakt al een verschil. Oefen dit met deze fijne ademhalingsoefening

 

4) Wees vriendelijk naar jezelf

 

En schiet je dan tóch een keer uit je slof? So be it. Vertel jezelf: ‘oké, dit is het, je hebt je best gedaan’. Word niet boos op jezelf en oordeel niet. Je bent niet meteen een slechte moeder. Moeders zijn vaak zo streng voor zichzelf. Daardoor kom je al snel in een vicieuze cirkel van negativiteit en daar schiet je niks mee op. Met liefdevolle vriendelijkheid kom je veel verder. Mindfulness voor moeders helpt je daarbij.

 

Mindfulness voor moeders? Yes please!

Nu ik mindfulness trainingen en coachingsessies geef, zie en spreek ik steeds meer vrouwen met herkenbare problemen. Iedere moeder is uniek, maar de gevoelens zijn vaak heel universeel. Met mijn coaching of training geef ik de moeders nog meer tips om te ontspannen en handvatten om meer mindful te zijn richting zichzelf en hun gezin. Dat zijn dus skills waar je de rest van je leven nog iets aan hebt! En ook leuk meegenomen: de bijeenkomsten zijn meteen een goede reden om even een moment voor jezelf te nemen. Dat verdien je!

 

 

OVER MIJ

nienke hers

Mijn naam is Nienke. Ik ben 36 jaar, samenwonend met Paul (44), moeder van een dochter genaamd Fem (4) en van zoon Tom (2). Met mijn bedrijf Tiny Tweaks begeleid ik mensen door middel van mindfulness en coaching naar meer rust, focus en richting in hun leven. 

VOLG TINY TWEAKS

online mindfulness training
online coaching

HIERNA LEZEN…