6x kooktips voor een potje ontspannen koken

mrt 23, 2021 | Mindfulness

Het internet barst van de kooktips. Trucje X voor de lekkerste aardappels, ingrediënt Y voor de beste brownies. Maar vergeet de allerbelangrijkste kooktip niet: heb plezier. Zie koken als ontspanning en doe het met volle aandacht. Dus niet: met één oog je magnetronmaaltijd gaar kijken en met je andere oog het achtuurjournaal volgen. Wel: bewust zijn van wat je maakt, goed proeven en bewust genieten. Dat noemen we ook wel mindful koken. Ik vertel je álles over deze fijne activiteit!

 

Even proeven: wat is mindfulness?

Mindfulness is echt niet alleen met je ogen dicht voelen hoe je ademt. Het kán – maar het is zoveel meer dan dat. Mindfulness oefeningen kun je namelijk verwerken in alle onderdelen van je leven, zoals tijdens het wandelen en jawel: koken.

Het gaat erom dat je bewust even in het hier en nu bent. ‘In het hier en nu’, dat klinkt misschien vermoeiend zweverig maar ik beloof je: we houden ‘t nuchter. Mindful koken gaat niet over courgettes knuffelen. Het gaat over jezelf de tijd gunnen om tot rust te komen en aandacht te geven aan wat je doet, ziet, voelt, hoort, ruikt en proeft. En in welke activiteit komen al deze zintuigen nou beter samen dan bij een stevig potje koken?

 

zintuigen mindfulness

De kooktip der kooktips: doe het met je zintuigen

“De regen tikt langzaam tegen het keukenraam, precies op het ritme van de luchtbellen in de zacht pruttelende risotto. Vanuit de papieren zak op het aanrecht vis je een bosje verse kruiden. De zak kraakt. Met een groot mes, dat stevig in je hand ligt, snijd je in een golvende beweging de kruiden fijn. De geur van basilicum overheerst. Met je hand veeg je de basilicum van de snijplank in een schaaltje. Tijd voor de chorizo. In één rits scheur je het velletje rondom van de worst af. Dat ruikt zo… Goed, één stukje dan. De zoute smaak neemt alle geuren in de keuken over. Een beetje pittig. Het laat een vettig laagje achter op je lippen…”

Daar word je warm van, toch? Tijdens een ontspannen kooksessie besef je: ik ben hier, dit is nu. Gepieker, stress en andere nare gedachten verplaatsen zo even naar de achtergrond.

 

mindful koken zo doe je dat

 

6x kooktips om te ontspannen

Het leuke van mindful koken is dat je het zo complex of simpel kunt maken als je zelf wil. Niveautje sterrenchef? Prima! Gewoon makkelijk koken en een recept volgen? Ook goed. Deze 6 kooktips helpen je te ontspannen tijdens het koken. Kies een recept uit waar je al eeuwen over fantaseert en blok een avond of middag vrij om dit, helemaal zelf, in alle rust klaar te maken. Ik vertel je er meer over!

 

1. Gebruik je zintuigen

De allerbelangrijkste kooktip bij een relaxte kooksessie! Ga steeds na wat je ervaart in de keuken. Hoe voelen de ingrediënten in je handen? Zijn ze zacht, koud, vettig of misschien stekelig? Hoe ruikt het eten in de pan, en hoe proeft het? Oftewel: zet je zintuigen op scherp. 

 

2. Neem de tijd

Je hoeft zeker geen zesgangendiner in elkaar te zetten, maar een magnetronmaaltijd in een paar minuten werkt misschien ook niet echt. Reserveer tijd om te koken zodat je niet hoeft te haasten en de tijd kunt nemen voor het proeven en ruiken. 

 

3. Ga voor vers

Dat hoeft niet per se, maar het kan helpen! Ga bijvoorbeeld voor een gerecht met veel verse groenten die je zelf moet wassen en snijden. Of maak zelf een combinatie van kruiden in plaats van en kant-en-klare mix te gebruiken. 

 

4. Clean desk policy

Een rustige omgeving zorgt voor minder prikkels en minder afleiding. (Dat is ook waarom minimalisme zo’n fijne, mindful leefstijl is voor veel mensen.) Maak daarom eerst je keuken vrij van alle rommel die er niet hoort. Afwas weg, alles op z’n plek, schoon keukenblad. Niet de leukste uit het rijtje kooktips, wel een belangrijke. 

 

5. Doe het alleen

Hoe leuk het ook is om samen te kokkerellen, mindful koken doe je het best alleen. Zo heb je in alle rust aandacht voor je handelingen. Samen ben je toch al snel in gesprek. Dwalen je gedachten steeds af naar je to-dolijst of andere dingen? Merk je gedachten op (denk: ja, dat is inderdaad een taak) en ga dan rustig weer terug naar het koken. Het is logisch dat je gedachten afdwalen, dat is oké. 

 

6. Doe niks anders

Ik heb er zelf wel een handje van: koken terwijl ik alvast de was opvouw, ondertussen een leerzame podcast volg of de kinderen entertain. Doe het niet. Je hebt vandaag, nu, één taak en dat is koken. Soms vergt dat wat planning en gepuzzel, maar je zal merken dat dat het waard is.

 

chocolade meditatie

 

En dan: mindful eten!

Uitgekookt? Kruip dan niet voor de tv met je bord op schoot, maar geniet op een ontspannen, bewuste manier van je maaltijd. Met mindful eten leer je eten met je zintuigen en om bewust te genieten van iedere hap. De chocolademeditatie, een van mijn favoriete mindfulness oefeningen, kan je helpen dit onder de knie te krijgen. Oh yes – chocolade, dat lees je goed. Natuurlijk kun je ook iets anders lekkers pakken voor deze oefening, als je maar eet met aandacht. In dit blog vertel ik je nog veel meer over de voordelen van mindful eten

Wil je meer (makkelijke) mindfulness oefeningen voor thuis? Neem dan een kijkje op deze pagina. De begeleide chocolademeditatie vind je hier ook! 

 

PS Heb je enorme trek na het tomatensaus-fragment hierboven? Je vindt het recept hier…

OVER MIJ

nienke hers

Mijn naam is Nienke. Ik ben 36 jaar, samenwonend met Paul (44), moeder van een dochter genaamd Fem (4) en van zoon Tom (2). Met mijn bedrijf Tiny Tweaks begeleid ik mensen door middel van mindfulness en coaching naar meer rust, focus en richting in hun leven. 

VOLG TINY TWEAKS

online mindfulness training
online coaching

INSPIRATIE MAIL

workshop mindfulness

HIERNA LEZEN…