Het aanbod van managementboeken is enorm. Hierdoor zie soms door de bomen – of moet ik zeggen boeken? – het bos niet meer. Want wat is nou het beste managementboek? De verkiezing van Managementboek van het Jaar van managementboek.nl biedt sinds 2003 uitkomst. In dit blog zet ik alle ‘Managementboek van het Jaar’ boeken voor je op een rijtje in een handig overzicht.
Managementboek van het Jaar verkiezing
Al meer dan 20 jaar organiseert boekhandel Managementboek de verkiezing van het beste Managementboek van het Jaar. Elk jaar nomineert een zeskoppige jury vijf boeken waarvan zij vinden dat iedereen die moet lezen. Slechts één boek wordt verkozen tot winnaar Managementboek van het jaar.
In 2013 won Joep Schrijvers met zijn boek ‘Hoe word ik een rat’ als eerste de prijs voor het beste managementboek. De laatste winnaar in 2025 is het boek ‘Provotyping’ van auteur Stefaan Vandist.
Managmentboek van het jaar 2026
Het managementboek van het jaar 2026 wordt bekend gemaakt in april 2026.
23x het beste Managementboek van het Jaar in een handig overzicht
Een goed managementboek mag niet ontbreken in de kast van een toonaangevend manager, leidinggevende of ondernemer. Het inspireert, zet je aan het denken en draagt bij aan professionele ontwikkeling. De 23 beste managementboeken van het jaar zet ik hieronder voor je op een rijtje.
Managementboek van het jaar 2025
Provotyping Van: Stefaan Vandist
Hoe creëer je een verbindend toekomstverhaal voor je organisatie? In een tijdperk van groeiend bewustzijn voor biodiversiteit, klimaat en nieuwe richtlijnen als ESG, transformeert duurzaamheid onze maatschappij. Stefaan Vandist haalt inspiratie uit baanbrekende voorbeelden op het snijvlak van wetenschap, technologie en creativiteit.
Zijn missie? Organisaties aanzetten tot ‘Provotypen’: met zachtheid toekomstbeelden construeren, zichtbaar en tastbaar maken om zo groot engagement uit te lokken. Ontdek hoe deze aanpak impactvolle innovatie stimuleert en maak van dit boek je gereedschapskist voor een duurzamere en verbonden toekomst.
Giftig gedoe op de werkplek Van: Caroline Koetsenruijter en Hans van der Loo
Het is niet te geloven. Jaarlijks zijn er bijna 2,5 miljoen incidenten met giftig gedoe op de werkplek. Waar gaat het dan om? Wat houdt giftig gedoe in en waar komt het vandaan? Welke patronen zijn erin te onderkennen? Waarom is het thema ineens zo actueel? Maar vooral ook, hoe kunnen we het voorkomen en bestrijden? Wat is het antigif dat kan zorgen voor een sociaal en psychologisch veilig werkklimaat?
Deze vragen worden in dit boek op meeslepende, goed onderbouwde en vooral praktische wijze beantwoord. De auteurs laten zien hoe giftig gedoe op de werkplek ontstaat en in stand wordt gehouden. Zij geven daarnaast tal van praktische tips en tools om giftig gedoe te voorkomen en effectief te bestrijden. ‘Giftig gedoe op de werkplek’ is een must-read voor iedereen die aan de sociale en psychologische veiligheid binnen teams en organisaties wil werken.
Spelen Werkt Van: Karen Sikkema en Michiel van Eunen
Spelend leren is de leukste en meest krachtige manier van leren. Toch maken docenten, trainers en opleidingsprofessionals maar weinig gebruik van spelelementen. En dat terwijl de mensen die zij opleiden in hun vrije tijd zoveel plezier beleven aan spelletjes op hun mobiel, sportwedstrijden bordspellen of escaperooms. Dit boek laat je zien hoe je hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen.
In een complete training, een opleidingsprogramma of in één enkele werkvorm. Voor meer fun, meer interactie en meer motivatie. Met een concreet stappenplan, inspirerende voorbeelden, theorieën en modellen.
De inclusiemarathon Van:Kauthar Bouchallikht en Zoe Papaikonomou
Winnaar Managementboek van het Jaar 2022 Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou interviewden voor hun boek De Inclusiemarathon 41 diversiteitsonderzoekers en -professionals over hun kennis en ervaringen op werkgebied.
Al meer dan twintig jaar veranderen sectoren onder impuls van digitale disruptie. Banken, retailers, de media, taxibedrijven en zovele andere organisaties ervaren vandaag de kracht van digitalisering en de uitdagingen die ermee gepaard gaan. Alle sectoren bevinden zich in hun eigen storm, waarbij digitale krachten hen dwingen om een nieuwe positie in te nemen.
Alles transactie Van: Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama
Dit managementboek helpt leiders in organisaties hype van hoop te onderscheiden, en koers te houden bij verandering. Het geeft een geïntegreerd perspectief op de kern van het koopproces, tweezijdige markten, platforms, data en vertrouwen.
The future of shopping – Waar iedereen retailer is Van: Jorg Snoeck, Pauline Neerman
Door o.a. de grondstoffencrisis, de pandemie en de wereldwijde digitalisering is ons winkellandschap enorm veranderd. We zitten dan ook in een transformatie. De retail zoals wij deze ooit kende is dood,
De Corporate Tribe Van: Danielle Braun & Jitske Kramer
Het beste managementboek van 2016 kijkt vanuit een antropologische blik naar organisaties en leiders. Aan de hand van verhalen over verre vreemde volkeren worden praktische tools en modellen gegeven om vervolgens met een andere blik naar de eigen organisatie te kijken.