GRATIS MINDFULNESS OEFENINGEN

In ons hectische, vaak drukke leven is het fijn om af en toe een moment stil te staan. Op te merken hoe het met je gaat. Door het doen van mindfulness oefeningen ben je beter in staat om met een helder hoofd keuzes te maken. Je kunt op elk moment van de dag gebruik kunt maken van deze gratis mindfulness oefeningen, waar je ook bent.

MINDFULNESS MEDITATIES

Mindfulness van de adem (1)

met Nienke Hers | Tiny Tweaks

Mindfulness van de adem (2)

met Nienke Hers | Tiny Tweaks

mindfulness online

KORTE MINDFULNESS OEFENINGEN

Onderzoek de telefoon of de muis/het toetsenbord die je op dit moment aanraakt.  Hoe voelt het? Is het warm of koud? Glad of stug? Hard of zacht? Wat kan je allemaal ontdekken?

Word je bewust van je ademhaling. Waar kun je de ademhaling op dit moment het beste voelen in je lichaam? Volg op die plek de gehele in- en uitademing gedurende 1 minuut.

Neem iets van je favoriete eten. Leg het vervolgens op je tong, zonder er op te bijten. Wat kan je waarnemen qua smaak en textuur? Bijt vervolgens in het lekkers. Wat merk je nu op?

Welke lichaamsdelen voelen op dit moment warm aan? En welke lichaamsdelen voelen koud aan? Neem hier een paar minuten de tijd voor.

Check de komende 3 minuten eens bij jezelf in. Hoe gaat het nu met je? Welke gedachten zijn er? Welke gevoelens kan je ontdekken? En wat ervaar je op dit moment in je lichaam?

Onderzoek waar je lichaam op dit moment contact maakt met je kleding. Op welke plekken voel je de kleding strak tegen je lichaam? Zijn er plekken waar de kleding knelt? Zijn er ook plekken waar je de kleding nauwelijks voelt?

Sta op en loop een klein stukje heel langzaam. Onderzoek wat je kunt waarnemen tijdens het lopen. Het optillen van je voet, het neerzetten van je voet, de ‘zwevende’ voet, het afrollen van je voet. Wees nieuwsgierig!

Breng je aandacht naar je gezicht. Onderzoek nieuwsgierig wat je in je gezicht kunt waarnemen. Hoe voel je gezicht? Voel je spanning of ontspanning?

Adem een aantal keer wat dieper in en uit. Onderzoek op welke 5 plekken in je lichaam je de ademhaling kunt voelen.

Wiebel wat met je tenen. Kun je al je tenen afzonderlijk van elkaar voelen en bewegen? Wat merk je nog meer op?

Neem je voor om de komende minuten helemaal niet te doen. Zet alle apparaten uit. Ga zitten en ervaar de rust en de stilte om je heen.

Gratis workshop mindfulness

Wil je graag kennismaken met mindfulness?
Regelmatig organiseer ik online de workshop ‘Kennismaken met mindfulness’.
Deelname is gratis.