12x gezonde zoete snacks (die je laten watertanden!)

aug 15, 2021 | Mindful eten

Gezonde zoete snacks zijn altijd een goed idee, toch? Het beste van twee werelden: vriendelijk voor je lichaam én genadeloze zoetigheid. In deze 12 heerlijke gezonde tussendoortjes wil jij je sweet tooth wel zetten! Oh, en de zoete hapjes zijn ook nog eens supermakkelijk om te maken…

 

12x gezonde zoete snacks

 

Als ik het heb over gezonde zoete snacks, dan bedoel ik geen zachte banaan of handje droge pinda’s. Soms wil je gewoon snacken en snaaien. Met deze tussendoortjes stil je die lekkere trek!

 

1) Frozen yoghurt

 

Een favoriet! Maak je eigen gezonde yoghurtijs met toppings. Het is heel simpel: vul een platte bak met (magere) yoghurt of kwark en roer er naar smaak een beetje zoetstof, limonade of suiker doorheen. Zet voor minimaal een uur in de vriezer en schep halverwege een keer om. Serveer met stukjes fruit. Of met hagelslag. I mean: je had ook een Magnum kunnen pakken 😉

 

2) De makkelijkste gezonde zoete snack ooit: fruitsalade

 

Gezonde snacks kunnen zo simpel zijn als een bakje fruitsalade. Haal je favo fruit in huis, snijd er blokjes van, mik ze door elkaar en geniet. Ook handig: maak een voorraadje voor de komende dagen. 

 

gezond zoet tussendoortje

 

 

3) Gezonde kwarktaart met havermoutbodem

 

Zin in een beetje extra? Maak een kwarktaart. En dan niet eentje met slagroom en bastognebodem, maar een magere met fruit en havermout. Probeer deze aardbeienkwarktaart van Leuke Recepten eens! 

 

4) Gezonde snickers (maar dan anders)

 

Het liefst trek je misschien een stroopwafel of Twix uit het snoepautomaat, maar goed hé: dat moet je niet te vaak doen. Gelukkig bestaat daar al lang en breed een gezonde variant op, namelijk van dadels! Snijd de zoete dadels open, vul ze met een lik pindakaas en dompel ze onder in een laagje pure chocolade.

 

5) Eierkoek met aardbei

 

Een klassieker die je drang naar zoetigheid vast stilt. Beleg een (volkoren) eierkoek met een dun laagje boter en plakjes verse aardbei. Zeker in de zomer, wanneer de aardbeien op hun lekkerst zijn, heb je daar echt geen extra suiker bij nodig!

 

6) Appel met pindakaas (of een andere notenpasta)

 

Niet te moeilijk denken: snijd een appel in plakjes, bestrooi met kaneel en schep er een beetje notenpasta bij om de plakjes in te dippen. Probeer het uit met verschillende notenpasta’s:

 

  • Cashewpasta
  • Amandelpasta
  • Hazelnotenpasta (nee, geen Nutella, nice try)
  • Macadamiapasta

 

7) Bananenbrood

 

*Reminder* Er hoeft geen pandemie door de wereld te razen om een bananenbrood te bakken! De voordelen van bananenbrood: het is lekker zoet, vullend en helemaal healthy. Nou ja, als je er netjes één plakje van neemt tenminste.

 

Vul ‘m bijvoorbeeld met nootjes, zoals Uit Pauline’s Keuken

 

 

bananenbrood

 

 

8) Energierepen

 

Bij Mind Your Feed vind je verschillende versies van deze energiebommetjes. Of draai er balletjes van, dan krijg je bliss balls. Helemaal hip!

 

9) Chiapudding

 

Over hip gesproken: heb je chiapudding wel eens geprobeerd? Als je chiazaad mengt met melk en het even in de koelkast zet, krijgt het een lekkere jelly structuur. Extra lekker met fruit, nootjes of granola. 

 

10) Fruitijsjes

 

Pureer je favoriete fruit en schep het in een ijsvorm. Stokje erin, invriezen, klaar! Met dit gezonde zoete tussendoortje kun je eindeloos afwisselen

 

11) Aardbeien met balsamico

 

Ja, echt! De combinatie lijkt gek maar probeer het maar eens. Smaakexplosie!

 

12) Handje gekruide noten

 

Nee, geen kruidnoten. You wish. In de winkel koop je veel kant-en-klare notenmixen met zoete cranberries, maar die kun je ook zelf mixen! Ook lekker: breng de nootjes op smaak met een klein beetje honing en kaneel en rooster ze een paar minuten in de oven.

 

Maar eh, waarom wil je een gezonde zoete snack? 

 

Voordat je de keuken induikt om een van bovenstaande gezonde zoete snacks in elkaar te knutselen: waarom wil je per se een gezónd tussendoortje? Vergeet je niet te genieten? Gezond eten is goed voor je lichaam en geest, maar het mag nooit een obsessie worden om af te vallen. Heb je zoete cravings, dan is een vette gevulde koek of reep Tony’s soms precies wat je nodig hebt. Het gaat erom dat je een gezonde relatie met eten hebt.

 

Een van de manieren om dat te ontwikkelen, is door middel van mindful eten. Mindful eten betekent dat je zonder onderdeel naar je eetgewoonten kijkt en luistert naar wat je lichaam nodig heeft. Met mindful eten maak je gezondere keuzes, geniet je meer van wat je eet en je valt er soms zelfs door af. In dit blog vertel ik je alles over mindful eten: over hoe het werkt, welke oefeningen je kunt doen en wat alle voordelen ervan zijn. 

 

Meer over mindfulness

 

Duik in mijn blogarchief voor meer over de voordelen van een mindful leven en praktische mindfulness oefeningen. Of neem een kijkje op deze pagina voor persoonlijke coaching en (online) trainingen. Ook op Instagram en Pinterest deel ik handige tips!

OVER MIJ

nienke hers

Mijn naam is Nienke. Ik ben 36 jaar, samenwonend met Paul (44), moeder van een dochter genaamd Fem (4) en van zoon Tom (2). Met mijn bedrijf Tiny Tweaks begeleid ik mensen door middel van mindfulness en coaching naar meer rust, focus en richting in hun leven. 

VOLG TINY TWEAKS

online mindfulness training
online coaching

HIERNA LEZEN…