Een eerste indruk is allesbepalend. Binnen een paar tellen bepalen mensen (vaak onbewust) of ze iemand zien zitten of dat het toch geen match is. Zo werkt het ook met solliciteren: de eerste indruk, het curriculum vitae, kan de sollicitant maken of breken. Het is dus belangrijk dat zo’n cv positieve aandacht trekt. Denk je nu: ja, maar een goed cv maken, hoe doe ik dat dan? Dan helpen deze 12 tips je om een sterk en opvallend cv te maken.
Inhoud van dit artikel
“Een cv maken, hoe doe ik dat?” 12x onmisbare tips!
Het prettige van deze ‘eerste indruk’ is dat je het helemaal zelf in de hand hebt. Je kan thuis de tijd nemen om je cv helemaal te perfectioneren. Hoe je dat doet, een ijzersterk cv maken, dat vertel ik je aan de hand van 12 praktische tips.
Tip 1: pas je cv steeds aan
Het is een absolute no go om één cv op te maken en deze in precies dezelfde vorm naar ieder bedrijf waar je wil werken te sturen. In iedere vacature worden weer andere vaardigheden gevraagd en het is aan jou om die steeds op de juiste manier uit te lichten in je cv. Sta je op het punt om ergens te solliciteren? Bekijk je cv dan eerst grondig vanuit de blik van je potentiële werkgever: wat wil hij of zij zien en wat is dit keer niet relevant? Een goed cv maken doe je dus door je te verplaatsen in de lezer.
Tip 2: gebruik een mooi template
Je bent vrijwel nooit de enige die solliciteert op een functie. Daarom is het belangrijk dat je opvalt. Bij sommige banen doe je dat door een video of kunstwerk in te sturen (ja echt, het gebeurt) maar vaak is een net opgemaakt cv voldoende om eruit te springen.
Dus niet: een zwart-wit A4’tje met een saaie opsomming.
En juist wel: een mooi vormgegeven document, eventueel met een beetje kleur of visuele elementen (bijvoorbeeld grafieken of iconen). En daar hoef je écht geen grafisch vormgever voor te zijn. Via programma’s als Canva maak je heel eenvoudig en gratis een opvallend cv.
Let wel op dat je je niet verliest in de vormgeving. Het gaat nog altijd om de inhoud. Dát is wat telt.
Tip 3: begin met een korte introductie
In een korte intro stel je jezelf met een paar zinnen voor. Vertel hier wat over je motivatie en over wat je zoekt (een (bij)baan of stage, in welke branche, welke werksfeer etc.). Dit kan fijn zijn bij het doornemen van je cv: de lezer weet zo al iets beter wie je bent en kan je cv zo vaak beter interpreteren.
Voorbeeld:
“Mijn naam is __ en ik zoek een nieuwe uitdaging als leidinggevende in de zorg. Mijn jarenlange managementervaring bij een privékliniek zet ik graag voort met een groter team. Professionaliteit, openheid en loyaliteit zijn mijn belangrijkste kernwaarden.”
Tip 4: recente ervaring eerst
Voor recruiters of werkgevers is de meest recente ervaring het relevantst. Die zet je dus bovenaan, zodat ‘ie goed in het oog springt. Werk de lijst daarna naar beneden, in aflopende chronologische volgorde, terug naar je eerdere werkervaringen of opleidingen. Veel mensen die niet weten hoe ze een cv maken, maken de fout om de lijst andersom te noteren. Jij vanaf nu niet meer!
Tip 5: benoem vaardigheden
Leuk, die opsomming van opleidingen, hobby’s en banen, maar een titel zegt niet altijd alles. De werkgever die jouw cv onder ogen krijgt, wil weten wat je van die ervaringen hebt geleerd en waarom dat relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Benoem dus de vaardigheden die worden gevraagd in de vacature.
Zo heb je bijvoorbeeld niet zomaar ‘5 jaar ervaring als bakker in de supermarkt’ als je solliciteert voor een salesfunctie. Nee, je hebt ‘een team aangestuurd’, ‘bestelprocessen geleid’ en je bent ‘expert geworden in klantcontact’.
Tip 6: sla onbelangrijke info over
Ik zie nog te vaak cv’s met verwijzingen naar ‘Basisschool Het Otje’. Voor de gemiddelde baan waarop je solliciteert is dat echt niet relevant. Het staat juist onprofessioneel, alsof je niet genoeg belangrijke info hebt om je cv te vullen.
Oké, tenzij je bij Het Otje solliciteert, dan kan die persoonlijke ervaring zomaar de doorslag geven 😉
Tip 7: houd het kort
Recruiters en werkgevers moeten niet alleen cv’s, maar ook motivatiebrieven en soms portfolio’s doornemen voordat ze sollicitanten uitnodigen. Ze zitten dan niet te wachten op een pagina’s dik cv. Houd het dus zo kort mogelijk. Als je net komt kijken en nog niet veel ervaring hebt (bijvoorbeeld als je net bent afgestudeerd) is de norm vaak maximaal één A4’tje. Heb je meer te vertellen, dan is twee, maximaal drie A4’tjes vaak ook acceptabel.
Tip 8: een cv maken = overzicht creëren
Werk met duidelijke blokken en kopjes zodat je cv makkelijk en snel te scannen is. Dat staat bovendien professioneel. Heb je meteen een streepje voor!
Tip 9: wees eerlijk
Ken je die aflevering van Friends waarin Joey bluft dat ‘ie vloeiend Frans spreekt? Juist, die viel keihard door de mand. Lieg dus absoluut niet over je ervaringen of skills op je cv, het is zelfs strafbaar. Maar een klein beetje aandikken mag best. Je moet jezelf wel een beetje verkopen, natuurlijk. Je hoeft dus heus niet benoemen dat je tijdens je exchange met universiteit X alleen maar hebt gefeest: het was ‘ontzettend leerzaam’.
Tip 10: voeg een foto toe
Een foto maakt je cv opvallend en zo kan de recruiter of werkgever je makkelijker onthouden. Zorg dan wel voor een representatieve foto (geen wijnglazen of zonnebrillen…) van goede kwaliteit. Het is overigens niet verplicht om een foto toe te voegen. Wil je niet dat je uiterlijk of uitstraling een rol speelt bij de selectie, bijvoorbeeld omdat je het gevoel hebt dat dit in je nadeel kan werken, dan hoef je dat zeker niet te doen.
Ook als je anoniem solliciteert (om arbeidsmarktdiscriminatie geen kans te geven) sla je de foto natuurlijk over.
Tip 11: maak geen taal- of spelfouten
Dat spreekt voor zich, toch? Voorkom een enkeltje naar de papierversnipperaar en vraag een vriend(in) of familielid je cv voor het versturen grondig door te nemen. In iedere branche kunnen taal- of spelfouten je de das omdoen – zeker waar klantcontact of schrijven een deel van je werkzaamheden zullen zijn.
Tip 12: schrijf vanuit ‘ik’
Je stelt je voor met je cv. Praat hier dus niet over jezelf in de derde persoon, maar gewoon in de eerste persoon enkelvoud: ik.
De 12 tips voor ‘een cv maken, hoe doe ik dat?’ in het kort: pas je cv bij iedere sollicitatie aan, gebruik een mooi template, benoem recente ervaringen eerst, benoem vaardigheden, sla onbelangrijke info over, houd het kort, creëer overzicht, wees eerlijk, voeg een foto toe, schrijf foutloos en schrijf vanuit de ‘ik’. Zo sleep je die baan wel binnen!
Meer hulp nodig bij het maken van een succesvol cv?
Een goed cv maken, dat doe je niet zomaar even. Zoals bovenstaande tips al laten zien, moet je aandacht besteden aan verschillende aspecten: grammatica, de visuele presentatie, relevante inhoud… En vooral: aan de manier waarop je je kwaliteiten aanprijst. En dat kan best lastig zijn, want waar ben je eigenlijk goed in? Wat hebben je (werk)ervaringen je eigenlijk geleerd? Zelfinzicht is heel belangrijk tijdens het solliciteren. Ik help je om dat helder te krijgen aan de hand van de ontwikkelingsmethode Lumina Spark. Samen duiken we in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zo krijg jij de kwaliteiten en ontwikkelingspunten inzichtelijk en leer je hoe je deze helder formuleert en toelicht in bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek. Wil je hier meer over weten? Stuur me een bericht om vrijblijvend een keer kennis te maken.
Ben je uitgenodigd voor een gesprek? Gefeliciteerd! Bereid je extra goed voor op je sollicitatiegesprek met deze 11 veelgestelde vragen + de beste antwoorden hierop.