6x mindfulness boeken (die je echt moet lezen!)

6x mindfulness boeken (die je echt moet lezen!)

Mindfulness boeken lezen is altijd een goed idee. Punt. Of je nu al helemaal into mindfulness bent of juist nog nieuwsgierig zoekt naar hoe en waar je gaat beginnen. Er zijn bibliotheken vol over geschreven. Door de eeuwen heen, in alle talen. Deze 6 mindfulness boeken moeten écht op je to read-lijstje…

 

6x de beste mindfulness boeken (die niet mogen ontbreken in je boekenkast)

Sommige boeken zijn zo stoffig als de zolder van je oma, andere schrijvers hebben zich juist gewaagd aan een vernieuwende, frisse stijl. Voor beiden valt wat te zeggen, vind ik. In de oudere boeken over mindfulness staan pure, klassieke ideeën centraal. De inzichten in de moderne boeken zijn vaak wat toepasselijker op ons leven nu. Thema’s als FOMO, ASMR en burn-outs, daar werd vroeger natuurlijk nog geen woord over geschreven.

 

Ik tip je de 6 beste mindfulness boeken, een combinatie van oud en nieuw.

 

1. Mindfulness voor beginners (Jon Kabat-Zinn)

Wie kent ‘m niet, wie kent ‘m niet. Jon Kabat-Zinn ís mindfulness. Ook mijn cursussen en coaching zijn gebaseerd op zijn ideeën. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Mindfulness voor beginners. Maar eerlijk is eerlijk: de titel vind ik niet goed gekozen. Als beginner is de info in dit boek een ver-van-je-bed-show. Wél is het heel fijn denkmateriaal voor mensen die net wat meer (willen) weten over mindful leven. 

 

mindfulness voor beginners boek kabat zinn

 

2. Leef meer, denk minder (Pia Callesen)

In de beschrijving van dit boek staat dat “de oorzaak van een dip vaak is dat je te veel denkt”. Well… klinkt herkenbaar. In Leef meer, denk minder leert Callesen je hoe je (op een gezonde manier) minder aandacht aan je gedachten besteedt. En dan met name aan je negatieve gedachten en gepieker. Het boek geeft je rust. Ik werd al rustig toen ik de achterflap las – ongeveer.

 

Leef meer denk minder Pia Callesen

 

3. De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt (Haemin Sunim)

De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt – een prachtige titel van een van origine Koreaans zelfontwikkelingsboek. Het gaat over hoe je rust vindt in onze drukke wereld. Dat is een welkome les, toch? Sunim is monnik en schijnt zijn licht op levenskwesties (liefde, geloof, werk en veel meer) en hoe je hier mindful mee omgaat. De recensies over dit mindfulness boek zijn laaiend enthousiast, en ook ik vind ‘m absoluut onmisbaar in je boekencollectie.

 

de dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

 

4. De kracht van het NU (Eckhart Tolle)

Nou, de titel laat weinig aan de verbeelding over, toch? 😉 Dit boek grijpt je echt vast. In een recensie over dit mindfulness boek las ik: “Aan dit boek heb ik meer gehad dan aan alle coaching die ik jarenlang kreeg.” Dit was hopelijk niet mijn coachee. Anyways: dit boek over zelfontwikkeling leert je om jezelf los te koppelen van je (onprettige) gedachten. Je bent je gedachten niet. Zeker fijn voor de piekeraars onder ons die niet vies zijn van een beetje spiritualiteit. 

Koop hier het boek: De kracht van het Nu

 

de kracht van het nu eckhart tolle

 

5. Na regen komt zonneschijn (Alexandra Elle)

Na regen komt zonneschijn. De titel spreekt eh, boekdelen. Het gaat namelijk over hoe je omgaat met de tegenslagen in je leven. Elle is naast schrijver ook podcast-host, en is dus helemaal bij de tijd. Het boek vond ik prettig luchtig met praktische meditaties. En de buitenkant is natuurlijk ook prachtig. 

 

Na regen komt zonneschijn

 

6. De edele kunst van not giving a fuck (Mark Manson)

Ook wel bekend met de Engelse titel: The subtle art of not giving a fuck. Dit boek over zelfontwikkeling kwam uit in 2017 en was meteen al retepopulair. Met recht. Want hier lees je eens géén dooddoeners als ‘blijf positief’ en ‘wees dankbaar’. Het laat je juist zien hoe je kunt omgaan met de flaws van het leven. Het grote voordeel van De edele kunst van not giving a fuck? De schrijfstijl. Niks geen zweverig zwaar gedoe. Het is juist grappig en helder. 

 

Not giving a f*ck

 

 

Mindfulness boeken & andere media

Verder vind ik het soms juist héérlijk om met mijn ogen dicht te ‘lezen’. Dan zet ik mijn koptelefoon op en luister ik naar een podcast over zelfontwikkeling of mindfulness. Ook daar leer ik ontzettend veel van, het geeft me mooie inzichten. Mijn favoriete podcasts over zelfontwikkeling en mindfulness deelde ik al eerder met je in dit blog! 

 

Heb je nog een boekentip voor mij? Dan hoor ik ‘m graag! Bijvoorbeeld via Instagram

 

5x tips voor rouwverwerking (die je rust geven)

5x tips voor rouwverwerking (die je rust geven)

Verlies is pittig. Hoe belangrijk die persoon ook voor je was en hoe het afscheid ook is geweest. En of het nu de eerste of de zoveelste keer is dat je iemand verliest. Rouwverwerking is vaak een zwaar proces waar je ook jezelf in kunt verliezen. Hoe krijg je weer een beetje grip op je eigen leven? Hoe vind je rust? Deze 5 fijne tips voor rouwverwerking helpen je daarbij.

 

Dé #1 oplossing voor omgaan met verlies? Die bestaat niet.

Als ik een effectief stappenplan had waarmee je verlies binnen een paar maanden gegarandeerd verwerkt zou hebben, was ik schathemeltjerijk. En een enorme oplichter. Want goede rouwverwerking kost nu eenmaal tijd. Er is helaas geen kant-en-klare oplossing voor omgaan met de dood. Wel zijn er tips die je erbij kunnen helpen. En die tips voor rouwverwerking hebben alles te maken met mindfulness. 

 

Mindfulness en rouw

Mindfulness betekent leven in het hier en nu met dat wat er is. Ook met de dood. Dat klinkt misschien een tikkie zweverig maar denk er maar eens over na: de dood is onomkeerbaar, dus de situatie accepteren is écht de enige oplossing. De dood hoort bij het leven. Zelf gebruik ik vaak de metafoor van de twee pijlen:

 

De eerste pijl die op je wordt geschoten, is de pijn om het overlijden van een dierbare. Het overkomt je, die pijl heb je niet zelf in de hand. De tweede pijl die op je wordt geschoten, is de pijn van het lijden. Die pijl schiet je zélf. Met die pijl maak je het jezelf moeilijker.

 

Mindfulness kan je helpen om de impact van die tweede pijl te verminderen: het leert je om met de pijn van verlies en verdriet om te gaan. 

 

Even checken: hoe ga je tot nu toe altijd om met verlies?

Het is goed om eerst stil te staan bij jouw manier van omgaan met verlies. Verwerk je je verdriet daar écht goed mee, of zijn het coping mechanismen die je in je leven hebt aangeleerd om met tegenslagen om te gaan?

 

Voorbeeld van coping mechanismen zijn bagatelliseren (‘mijn verdriet is niet zo erg als dat van haar dus ik moet me niet aanstellen’), situaties vermijden om pijn niet te hoeven voelen, en altijd maar positief willen blijven (terwijl negatief denken soms juist heel goed is voor je). Of jezelf verliezen in alcohol, drugs of shoppen. Je gebruikt deze manieren om snel af te komen van je pijn.

 

Dit zijn oplossingen die alleen werken op de korte termijn. Voor je het weet slaat het verdriet dubbel zo hard weer toe. Mindfulness werkt goed bij rouw omdat je hiermee werkt aan een langetermijnoplossing. 

 

5x fijne tips voor rouwverwerking 

Goed, je weet nu hoe het níet moet, maar welke tips helpen je dan wél bij rouwverwerking? Je vindt ze hieronder. 

 

Tip 1: wees vriendelijk naar jezelf

Heel belangrijk bij omgaan met de dood: zelfcompassie. De eerste paar weken of maanden na het verlies van een dierbare geven we onszelf vaak de ruimte om verdrietig te zijn en om flink te rouwen, maar daarna staat ‘het echte leven’ weer op de stoep. Je denkt: het is nu twee maanden geleden, kom op, niet zo janken, ik moet weer verder.

 

Maar zou je dat ook tegen een (vriend)in zeggen? Nee, natuurlijk niet. Rouw heeft geen deadline. Wees daarom zo lief voor jezelf als je ook voor je allerbeste vriend(in) zou zijn. Luister naar jezelf, bied jezelf hulp, zorg voor jezelf. 

 

Tip 2: maak ruimte voor de pijn

Stop de pijn niet weg, maar maak er ruimte voor. Dat doe je door juist heel erg naar de pijn toe te gaan. Huil, praat erover en laat de boosheid er zijn. Zoek de confrontatie met je emoties bewust op. Want het verdriet is er toch wel, het lost écht niet op wonderbaarlijke wijze op als je maar gewoon door blijft beuken. Het is verleidelijk om door te gaan en een glimlach te faken, maar het. helpt. niet. Sterker nog: hoe harder je je ertegen verzet, hoe harder het terugkomt en een zwaai om je oren geeft. Als een boemerang. 

 

Tip 3: accepteer dat het zo is

Oef, dat is een lastige. Acceptatie. En dan bedoel ik niet dat je moet accepteren dat diegene er niet meer is, maar dat je moet accepteren dat je je zo slecht voelt. Het is nu eenmaal zo. Laat alles wat je voelt toe. Verdriet, boosheid, angst, lichamelijke pijn, mentale stress – alles. Wees daarbij niet boos op jezelf maar juist mild: rouw mag er zijn. Altijd. Het hoort bij het leven, net als blijdschap en alle andere emoties.

 

Tip 4: ga naar rouwtherapie

Een rouwtherapeut helpt je bij je rouwverwerking. Je mag áltijd hulp zoeken bij rouwen, net als dat je zou doen bij een gebroken been. Rouw is ook pijn. Tijdens rouwtherapie is er alle ruimte voor jouw verdriet. Het is niet alleen een plek om uit te huilen, maar ook een plek waar je na een periode van rouwverwerking tips krijgt om het leven weer op te pakken.

 

Tip 5: schakel een mindfulness coach in voor goede rouwverwerking

Met een mindfulness coach leer je om met tegenslagen en verdriet om te gaan. Samen onderzoek je jouw coping mechanismen en train je jezelf om mindful in het leven te staan.

 

Mind you: een mindfulness coach is niet hetzelfde als een rouwtherapeut of psycholoog. Natuurlijk kun je je verhaal kwijt bij een mindfulness coach (tenminste: tijdens een coachingsessie met mij mag je je hart áltijd luchten, graag juist!) maar je krijgt hier geen therapie bij hevige psychische problemen of trauma’s. 

 

Wil je meer rouwverwerking tips?

In het kort zijn de tips voor rouwverwerking: 

  • wees vriendelijk naar jezelf;
  • geef je verdriet de ruimte;
  • accepteer dat het nu eenmaal zo is;
  • zoek hulp bij rouwen bij een rouwtherapeut;
  • schakel een mindfulness coach in.

 

Maar vergeet niet dat rouwverwerking geen kwestie is van ‘volg deze tips en je bent ready to go’. Was het maar zo, hè? Weet dat je altijd bij mij terecht kunt voor meer tips om met verlies en verdriet om te gaan. Stuur me een berichtje, dan kijken we samen of mijn coaching bij je past.